Yrityksen lakiasioiden checklist

Yritystoiminnan sujuvuuden varmistamiseksi jokaisen yrityksen tulisi varmistaa, että tietyt oikeudelliset perusasiat ovat yrityksessä kunnossa. Tämä ei vain vähennä riskejä ja mahdollisia ongelmia, vaan myös antaa yrittäjille ja johtajille mielenrauhaa. Kaikki yritykset kaipaavat jossain vaiheessa yrityksensä elinkaarta oikeudellista apua, oli kyse sitten sopimusasioista, lakineuvonnasta tai työsuhteisiin liittyvistä asioista.

Olemme listanneet keskeiset lakiasiat, joita jokaisen yrityksen kannattaa tarkastella osana jatkuvaa lakiasioiden hallintaa. Artikkelin lopusta saat tilattua sähköpostiisi yrityksen lakiasioiden checklistin pdf-muodossa, mistä on helppo seurata, mitkä lakiasiat on yrityksessä hoidettu ja mitkä tulisi vielä hoitaa.

 

Yrityksen perustamisasiakirjat

Yrityksen perustamiseen liittyy useita keskeisiä asiakirjoja, jotka luovat pohjan liiketoiminnalle ja omistajien välisille suhteille. Näiden asiakirjojen puuttuminen tai riittämättömyys voi johtaa epäselvyyksiin omistajien välisissä oikeuksissa ja velvollisuuksissa.

  • Perustamisasiakirjat: Yhtiöjärjestys tai vastaavat perustamisdokumentit määrittävät yrityksen rakenteen ja toimintaperiaatteet.
  • Osakassopimus: Osakassopimus on erityisen tärkeä osakeyhtiöissä, joissa on useita osakkeenomistajia. Osakassopimus asettaa ehdot osakkeenomistajien oikeuksista ja velvollisuuksista sekä auttaa ratkaisemaan mahdollisia ristiriitoja. Osakassopimuksella voidaan varmistaa muun muassa se, ettei joku osakkaista voi luovuttaa omia osakkeita ilman muiden lupaa kolmansille.

 

Työoikeudelliset asiakirjat

Työsuhteet muodostavat usein suuren osan yrityksen lakiasioista. Huolella laaditut työsuhteisiin liittyvät asiakirjat ja selkeät ohjeistukset ehkäisevät erimielisyyksiä ja voivat säästää yrityksen kustannuksia mahdollisissa riitatilanteissa.

  • Työsopimukset: Työsopimusten tulisi olla selkeitä, kattavia ja työehtosopimusten mukaisia. Sopimuksiin on syytä sisällyttää työsuhteen keskeiset ehdot, kuten palkkaus, työtehtävät ja mahdolliset kilpailukieltolausekkeet.
  • Työvoiman vuokraus ja alihankinta: Jos yrityksellä on tarvetta vuokrata työvoimaa, voidaan tästä sopia esimerkiksi sopimusyrittäjäsopimuksella. Sopimusyrittäjäsopimuksen laadinnassa kannattaa konsultoida juristia, jotta vältytään sopimusehdoilta, jotka voivat olla rinnastettavissa työsuhteeseen.
  • Työnantajavelvollisuudet: Varmista, että yritys täyttää lakisääteiset velvollisuutensa liittyen esimerkiksi työterveyshuoltoon, työturvallisuuteen, etätyöhön ja työntekijän vakuutuksiin.
  • Tietosuojavelvollisuudet: Työnantajilla on vastuu työntekijöiden henkilötietojen suojaamisesta. GDPR:n noudattaminen ja työntekijöiden tietojen asianmukainen käsittely ovat tärkeitä oikeudellisia vaatimuksia.

 

Sopimukset asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa

Kirjalliset sopimukset ovat avain onnistuneisiin kumppanuuksiin ja asiakassuhteisiin. Selkeillä kirjallisilla sopimuksilla yritys turvaa yritystoimintansa ja osoittaa sopimuskumppaneilleen, että yrityksessä hoidetaan liiketoiminta ammattimaisesti. Jokaisessa sopimuksessa tulisi määritellä myös selkeästi vastuut, velvollisuudet ja mahdolliset sanktioehdot.

  • Vakiosopimukset ja yleiset sopimusehdot: Nämä tulisi kuulua jokaisen yrityksen sopimuspankkiin. Samaa sopimuspohjaa on mahdollista käyttää useiden samantyyppisten yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden kanssa.
  • Palvelu- ja toimitussopimukset: Selkeästi laaditut sopimukset yhteistyökumppanien ja asiakkaiden kanssa ovat ensiarvoisen tärkeitä. Ne voivat sisältää palvelun laajuuden, aikataulut, maksuehdot ja vastuunjaon.

 

Immateriaalioikeudet (IPR) ja tavaramerkit

Immateriaalioikeudet ovat tärkeitä yrityksille, jotka käsittelevät brändejä, tuotteita tai palveluita, joilla on kaupallista arvoa. Immateriaalioikeudet ovat oikeuksia, joita yrityksellä voi olla aineettomiin hyödykkeisiin, kuten keksintöihin, tavaramerkkeihin, muotoiluun, tekijänoikeuksiin ja liikesalaisuuksiin. Jotta yritys varmistaa aineettomien oikeuksien säilymisen itsellään, on tärkeää ymmärtää, millä tavoin oikeuksia tulee siirtää yritykselle esimerkiksi työ- ja alihankintasopimuksissa ja toisaalta, millä tavoin oikeuksien luovutusta tulee rajoittaa esimerkiksi myynti- ja palvelusopimuksissa. Riittävä IPR-suojaus ehkäisee kilpailijoiden mahdollisia loukkauksia ja vahvistaa yrityksen asemaa markkinoilla.

  • Tavaramerkkien ja patenttien suojaaminen: Varmista, että yrityksen omistamat brändit ja innovaatiot on suojattu rekisteröimällä ne, jolloin muut eivät voi hyödyntää niitä luvatta.
  • Tekijänoikeudet: Jos yritys tuottaa sisältöä tai suunnittelee tuotteita, voi olla hyödyllistä suojata nämä tekijänoikeudella.

 

Tietosuoja ja tietoturva

Tietosuojan hallinta on yhä tärkeämpää yrityksille, jotka käsittelevät asiakastietoja, henkilötietoja tai muita luottamuksellisia tietoja. Tietosuojalainsäädäntö ja tietoturvatoimenpiteet ovat osa yrityksen luottamuksen rakentamista, mutta myös keskeinen oikeudellinen velvollisuus, jonka rikkominen voi johtaa merkittäviin seuraamuksiin.

  • GDPR:n noudattaminen: Yrityksen on täytettävä EU:n tietosuojavaatimukset, erityisesti jos toimintaan kuuluu henkilötietojen käsittely. Tämä edellyttää muun muassa tietosuojaselosteen laatimista ja asiakkaiden tietojen käsittelyn dokumentointia. Esimerkiksi jos yrityksen nettisivuilla on yhteydenottolomake, on laadittava tietosuojaseloste.
  • Tietoturvatoimenpiteet: Yrityksen on varmistettava, että sen järjestelmät ja prosessit ovat tietoturvallisia ja suojaavat asiakkaiden tietoja asianmukaisesti.

 

Vastuukysymykset ja riidanratkaisu

Yrityksen on tärkeää varautua vastuukysymyksiin ja riitatilanteisiin etukäteen. Riitatilanteet ovat usein kalliita ja aikaavieviä, joten niihin varautuminen etukäteen voi olla yrityksen liiketoiminnalle arvokasta.

  • Vastuuvakuutukset: Yrityksen kannattaa harkita vastuuvakuutuksia, jotka kattavat mahdolliset vahingot ja virheet yritystoiminnassa. Nämä voivat olla erityisen tärkeitä esimerkiksi palvelualoilla tai rakennusalalla toimiville yrityksille.
  • Riidanratkaisulausekkeet: Yrityksen sopimuksissa on tärkeää olla riidanratkaisulausekkeet, jotka määrittelevät, miten ja missä mahdolliset riidat ratkaistaan.
  • Oikeusturvavakuutus: Onhan yrityksellänne oikeusturvavakuutus? Oikeusturvavakuutus kattaa riita-asioissa juristin käytöstä aiheutuvia kustannuksia, oikeudenkäyntimaksuja ja todistelukuluja.

 

Yrittäjän henkilökohtaiset lakiasiat

On ensiarvoisen tärkeää, että yrityksen omistajan henkilökohtaiset lakiasiat ovat myös kunnossa.

  • Edunvalvontavaltuutus: Edunvalvontavaltuutus tehdään etukäteen ja varmuuden vuoksi, jotta joku tuttu ja luotettava henkilö pystyy edustamaan yrittäjää, mikäli hän ei enää itse pysty huolehtimaan taloudellisista tai henkilökohtaisista asioistasi. Tämä on yrittäjälle erityisen tärkeä asiakirja, jottei yritystoiminta pysähdy tai lakkaa kokonaan.
  • Testamentti: Testamentilla yrittäjä voi määrätä siitä, mitä yritystoiminnalle ja osakkeille tapahtuu kuoleman jälkeen. Testamentilla voit määrätä esimerkiksi siitä, kuka osakkeet perii tai kuka yritystoimintaa jatkaa.
  • Avioehtosopimus: Avioehtosopimuksella varmistetaan, ettei entinen aviopuoliso saa erossa yhtiön osakkeita ja päätösvaltaa. Avioehtoa edellytetään usein tästä syystä myös osakassopimuksessa.

 

Juristin laatima ilmainen Yrityksen lakiasioiden checklist

Yrityksen lakiasioiden checklististä on helppo seurata, mitkä lakiasiat on yrityksessä jo hoidettu ja mitkä tulisi vielä hoitaa. Oikeudellisten asioiden ennakointi ja selkeä dokumentointi säästävät yritykselle merkittäviä kustannuksia ja auttavat välttämään riitatilanteita.

Jätä sähköpostiosoitteesi, niin saat suoraan sähköpostiisi juristimme laatiman Yrityksen lakiasioiden checklistin pdf-muodossa. Rekisteröidyt samalla uutiskirjeemme tilaajaksi.

    Ota yhteyttä

    Voit olla meihin aina yhteydessä matalalla kynnyksellä. Tilanteesi alkukartoitus on maksuton.

    Law Clinic somessa

    Law Clinic Oy | 3263868-2 | Helsinki

    info@lawclinic.fiTietosuojaseloste