Yhä useampi suomalainen hakeutuu esteettisiin toimenpiteisiin ulkomaille, erityisesti lähimaihin kuten Viroon ja Latviaan. Alhaisempi hintataso voi houkutella, mutta mitkä ovat kuluttajan oikeudet, jos toimenpide epäonnistuu tai osapuolten välistä sopimusta ei noudateta? Esteettiset hoidot ja kauneuskirurgia kuuluvat kuluttajansuojan virhevastuun piiriin.
Moni kuluttaja epäröi, onko järkevää tai edes mahdollista viedä asiaa eteenpäin, jos toimenpide on suoritettu tai tullaan suorittamaan ulkomailla. Tällöin kysymykseksi nousee tuomioistuimen toimivalta eli oikeuspaikka: missä maassa asia voidaan käsitellä oikeudessa? Vaikka palveluntarjoaja toimisi toisessa EU-maassa, kuluttajalla voi olla oikeus nostaa kanne Suomessa, jos yrityksen toiminta on selvästi suunnattu Suomeen.
Tässä artikkelissa käsittelemme kuluttajan oikeutta nostaa kanne Suomen käräjäoikeudessa ulkomailla suoritetusta kauneusleikkauksesta.
EU:ssa kuluttajasopimusten oikeuspaikkaan liittyvät kysymykset määritellään pääsääntöisesti Bryssel I -asetuksessa. Kuluttajasopimuksesta on kyse, kun sopimus on tehty yrityksen ja yksityishenkilön välillä. Asetuksen mukaan kanne nostetaan yleensä vastaajan kotipaikan tuomioistuimessa – esimerkiksi Virossa sijaitsevaa klinikkaa vastaan Virossa.
Suomalaisessa oikeuskäytännössä on kuitenkin katsottu, että kuluttajasopimusten kohdalla on poikkeus: Jos elinkeinonharjoittaja on suunnannut toimintaansa kuluttajan kotimaahan, ja kuluttaja tekee sopimuksen yksityishenkilönä, kanne voidaan nostaa myös kuluttajan omassa kotimaassa.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi virolainen kauneusklinikka ei saa vapautusta Suomen tuomioistuimen toimivallasta, jos se aktiivisesti markkinoi palvelujaan suomalaisille, tarjoaa suomenkielistä asiakaspalvelua tai järjestää konsultaatiot Suomessa.
Jos siis ulkomainen klinikka esiintyy suomalaisilla verkkosivuilla, käyttää suomenkielisiä sosiaalisen median kanavia ja tapaa asiakkaita Helsingissä ennen toimenpidettä, voidaan katsoa, että se suuntaa kaupallista toimintaansa Suomeen.
Eräässä oikeustapauksessa suomalainen kuluttaja haastoi virolaisen esteettisiä toimenpiteitä tarjoavan yrityksen oikeuteen Suomessa. Toimenpide oli tehty Virossa, mutta yrityksellä oli vakituista toimintaa myös Suomessa – muun muassa konsultaatiot järjestettiin Helsingissä, ja markkinointi kohdistui selvästi suomalaisiin.
Käräjäoikeus katsoi, että kuluttaja sai nostaa kanteen Suomessa, koska hän täytti Bryssel I -asetuksen mukaisen kuluttajan määritelmän, eikä ollut tehnyt sopimusta ammatillisessa tarkoituksessa. Yritys taas suuntasi toimintaansa Suomeen tavalla, joka oikeutti suomalaisen kuluttajan nostamaan kanteen kotimaassaan.
Tämä ratkaisu vahvistaa, että ulkomailla tehty virheellinen toimenpide ei sulje pois oikeutta vaatia korvausta Suomen tuomioistuimesta, mikäli yritys suuntaa palvelunsa Suomeen.
Usein kuluttaja ei halua tai pysty viemään riitaansa toiseen maahan – esimerkiksi Viroon tai Turkkiin – kielimuurin, kulujen tai epävarman oikeusturvan vuoksi. Mahdollisuus nostaa kanne Suomessa madaltaa kuluttajan kynnystä saada oikeutta virhetapauksessa. Lisäksi Suomessa oikeudenkäynti on yleensä kuluttajalle oikeudenmukaisempi ja ennakoitavampi, ja kuluttaja voi saada oikeudenkäyntikuluihinsa oikeusapua tai käyttää oikeusturvavakuutustaan.
Tuomioistuimen ratkaisu osoittaa, että suomalainen kuluttaja voi olla oikeutettu käsittelemään riita-asian kotipaikkansa käräjäoikeudessa, mikäli yritys on markkinoinut palvelujaan Suomeen ja sillä on pysyvää toimintaa täällä, kuten konsultaatiopalveluja. Tämä lisää kuluttajan oikeusturvaa ja alentaa kynnystä viedä asia oikeuteen, mikäli ulkomailla suoritettu esteettinen toimenpide on epäonnistunut tai palvelu ei vastaa sovittua.
Jos esteettisessä toimenpiteessä tai hoidossa ilmenee virhe, on kuluttajalla oikeus vaatia kuluttajansuojalain perusteella tilanteesta riippuen virheen korjaamista, hinnanalennusta tai -palautusta taikka vahingonkorvausta. Lue toisesta artikkelistamme lisää, mitä voit vaatia, jos esteettinen toimenpide on mennyt pieleen.
Juristimme osaa arvioida, täyttyvätkö kriteerit Suomen oikeuspaikan valinnalle. Me voimme:
Jos olet kokenut virheen esteettisessä toimenpiteessä tai kauneusleikkauksessa ulkomailla, juristimme arvioi, onko asia mahdollista käsitellä Suomessa. Law Clinic on erikoistunut kuluttajariitoihin ja meillä on kokemusta esteettisten toimenpiteiden aiheuttamista virhetilanteista.
Ota yhteyttä tilanteesi kartoittamiseksi ja tarjouksen saamiseksi. Alkukartoitus on maksuton, eikä yhteydenotto sido mihinkään.
Tilanteesi alkukartoitus on maksuton. Vastaamme yhteydenottoosi saman päivän aikana.
Voit olla meihin aina yhteydessä matalalla kynnyksellä. Tilanteesi alkukartoitus on maksuton.
Law Clinic Oy | 3263868-2 | Helsinki
info@lawclinic.fi | Tietosuojaseloste | Yleiset sopimusehdot