Esteettisissä hoidoissa, kuten pistoshoidoissa, ja kauneuskirurgisissa toimenpiteissä kuluttajan on voitava luottaa siihen, että palveluntarjoaja toimii ammattimaisesti ja turvallisesti. Kuluttajansuojalaki sekä terveydenhuollon sääntely suojaavat kuluttajan oikeuksia ja määrittelevät palveluntarjoajan vastuun virhetilanteissa. Kuluttajansuoja suojaa kuluttajia, mutta esteettisten hoitojen erityispiirteet vaativat usein myös asiantuntemusta. Tässä artikkelissa käsittelemme kuluttajansuojaa esteettisissä hoidoissa ja kauneuskirurgiassa.
Esteettiset hoidot ja kauneuskirurgia kuuluvat kuluttajansuojan piiriin. Tämä tarkoittaa, että kuluttajalla on oikeuksia koskien palvelun laatua ja hoitojen turvallisuutta. Suomessa kuluttajansuojalaki ja siihen liittyvät säännökset antavat kuluttajalle oikeuksia erityisesti, jos hoito on jäänyt puutteelliseksi, ei ole vastannut sovittua tai on aiheuttanut vahinkoa. Kuluttajalla on esteettisissä hoidoissa oikeus saada palvelua, joka vastaa sovittua laatua, turvallisuutta ja palveluntarjoajan antamia tietoja ja lupauksia sekä kuluttajan perusteltuja odotuksia palvelun tuloksista. Lisäksi palveluntarjoajalla on velvollisuus informoida asiakasta hoidon riskeistä ja rajoitteista.
Kuluttajansuojan kannalta oleellista on:
Kuluttajansuojalain mukaan palvelussa on virhe, jos se ei vastaa sovittua laatua, turvallisuutta tai palveluntarjoajan antamia tietoja. Tällöin kuluttajalla on oikeus vedota virhevastuuseen. Virhevastuun nojalla kuluttaja voi vaatia toimenpiteitä, kuten virheen korjaamista, hinnanalennusta tai maksunpalautusta. Kuluttajalla on myös oikeus vahingonkorvaukseen, jos virheellinen hoito on aiheuttanut terveydellistä haittaa tai taloudellisia menetyksiä.
Jos toimenpiteen lopputulos on ei selkeästi ole sitä, mistä on sovittu, kuluttajalla on oikeus saada virhe korjattua tai mahdollisuuksien mukaan uusittua hoitoon liittyvät toimenpiteet. Virhevastuu korostuu erityisesti tilanteissa, joissa palvelun laatuun ja turvallisuuteen kohdistuu vakavia puutteita. Olemme kirjoittaneet artikkelin siitä, mitä voit vaatia, jos esteettinen toimenpide on mennyt pieleen.
Kuluttajien on hyvä tarkistaa sopimus huolellisesti ja huomioida mahdolliset vastuuvapauslausekkeet. Mikäli jokin sopimusehto vaikuttaa kohtuuttomalta, kuluttajalla on oikeus kyseenalaistaa sopimusehto ja neuvotella sopimuksesta. Laki suojaa, etteivät palveluntarjoajat voi rajata vastuutaan perusoikeuksista tai kuluttajalle kuuluvasta virhevastuusta. Vastuuvapauslausekkeet eivät siis esteettisissä palveluissa voi vapauttaa palveluntarjoajaa kaikista vastuista, ja kuluttajan oikeuksia suojellaan lainsäädännössä tarkoin, jotta palveluiden turvallisuus ja laatu toteutuvat kuluttajan kannalta oikeudenmukaisesti.
Law Clinic on erikoistunut kuluttajariitoihin ja meillä on kokemusta esteettisten toimenpiteiden aiheuttamista virhetilanteista, joten voit kääntyä puoleemme ongelmatilanteessa. Ota yhteyttä tilanteesi kartoittamiseksi ja tarjouksen saamiseksi. Alkukartoitus on maksuton, eikä yhteydenotto sido mihinkään.
Tilanteesi alkukartoitus on maksuton. Vastaamme yhteydenottoosi saman päivän aikana.
Voit olla meihin aina yhteydessä matalalla kynnyksellä. Tilanteesi alkukartoitus on maksuton.
Law Clinic Oy | 3263868-2 | Helsinki