Esteettisten toimenpiteiden, kuten pistoshoitojen, esteettisen hammashoidon ja kauneuskirurgisten leikkausten, suosio lisääntyy jatkuvasti, ja siksi kuluttajan on tärkeää ymmärtää, mitä oikeuksia kuluttajilla on kauneuspalveluihin liittyen. Kuluttajansuojalaki turvaa kuluttajien oikeudet myös esteettisten toimenpiteiden yhteydessä. Juridisesti kyseeseen tulee kuluttajansuojalain palvelun virhesäännökset, kun toimenpiteen suorittaja on yritys ja asiakas yksityishenkilö.
Kuluttajansuojalain mukaan palvelun on sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Palvelu on suoritettava ammattitaitoisesti ja huolellisesti sekä ottaen huomioon tilaajan edut. Jos palvelu poikkeaa edellä sanotusta, siinä on virhe. Riitatilanteessa todistustaakka siitä, että palvelu on suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti, on hoidon tai toimenpiteen suorittajalla. Asiakkaan kanssa suullisesti sovittujen asioiden todistaminen jälkikäteen on usein hankalaa. Kirjallinen sopiminen on molempien osapuolten näkökulmasta hyvin tärkeää.
Kuluttajansuojalain mukaan palvelussa on virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja, jotka toimenpiteen suorittaja on antanut palvelusta markkinoitaessa tai muuten ennen sopimuksentekoa ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen asiakkaan päätöksentekoon. Palvelussa on virhe myös sillä perusteella, jos toimenpiteen suorittaja on laiminlyönyt antaa asiakkaalle tiedon sellaisesta palveluun liittyvästä seikasta, josta asiakkaan olisi pitänyt olla selvillä ja josta asiakas perustellusti saattoi olettaa saavansa tiedon.
Esteettisten toimenpiteiden osalta virhe voi ilmetä esimerkiksi:
Jos esteettisessä toimenpiteessä tai hoidossa ilmenee virhe, on kuluttajalla oikeus vaatia kuluttajansuojalain perusteella tilanteesta riippuen jotain seuraavista:
Jos esteettinen hoito tai toimenpide on suoritettu ulkomailla ja toimenpiteessä ilmenee virhe, on tilanne monimutkaisempi. Suomen kuluttajansuojalaki ei päde ulkomailla tehdyissä toimenpiteissä. Jos toimenpide on suoritettu toisessa EU-maassa, asiaa voi pyrkiä selvittämään Euroopan kuluttajakeskuksen kautta, joka auttaa kuluttajia rajat ylittävissä tilanteissa. EU:n ulkopuolisten maiden kuluttajansuojaa koskeva lainsäädäntö taas voi puolestaan poiketa huomattavastikin kotimaisesta lainsäädännöstä, eivätkä kuluttajaviranomaiset pysty auttamaan näissä tapauksissa.
Rajat ylittävissä riitatilanteissa suosittelemme ottamaan yhteyttä juristiimme, niin selvitämme, miten voimme auttaa tilanteessasi. Ota yhteyttä tilanteesi kartoittamiseksi ja tarjouksen saamiseksi. Alkukartoitus on maksuton, eikä yhteydenotto sido mihinkään.
Tilanteesi alkukartoitus on maksuton. Vastaamme yhteydenottoosi saman päivän aikana.
Voit olla meihin aina yhteydessä matalalla kynnyksellä. Tilanteesi alkukartoitus on maksuton.
Law Clinic Oy | 3263868-2 | Helsinki