Käytetyn auton kaupassa ostaja odottaa auton vastaavan myyjän antamaa kuvausta ja sopimuksen ehtoja. Jos auto kuitenkin osoittautuu vialliseksi, ostajalla on kuluttajansuojalain tarjoama suoja vaatia myyjältä virheen korjausta, hinnanalennusta tai kaupan purkua. Kuluttajansuojalaki soveltuu tilanteisiin, joissa ostaja on yksityishenkilö ja myyjä yritys.
Tässä artikkelissa käymme läpi auton virhevastuun määritelmän, myyjän velvollisuuksia ja ostajan oikeuksia sekä mitä tehdä, kun käytetty auto osoittautuu vialliseksi.
Kuluttajansuojalain mukaan auton katsotaan olevan virheellinen, jos:
Kun autossa ilmenee virhe, ostajan tulee antaa myyjälle mahdollisuus korjata se ennen muiden toimien aloittamista. Tämä on keskeinen osa kuluttajansuojalakia ja suojaa myyjää kohtuuttomilta kustannuksilta. Autoliikkeellä on usein valmiit korjausverkostot ja resurssit, joiden kautta korjaukset voivat olla kustannustehokkaampia. Jos ostaja vie auton suoraan toiseen korjaamoon ilman myyjän suostumusta, myyjä voi kieltäytyä korvausvastuusta. Virheen oikaisu eli korjaus on suoritettava kohtuullisessa ajassa ja vastikkeetta. Ostajalle ei saa aiheutua kustannuksia virheen korjaamisesta.
Kuluttajansuojalain mukaan myyjällä on pääsääntöisesti yksi mahdollisuus korjata virhe. Jos korjaus epäonnistuu tai ei tapahdu kohtuullisessa ajassa, ostajalla on oikeus vaatia hinnanalennusta tai purkaa kauppa.
Jos virhe on merkittävä eikä myyjä ole korjannut sitä hyväksyttävällä tavalla tai kohtuullisessa ajassa, ostajalla on oikeus vaatia hinnanalennusta. Hinnanalennus tulee kyseeseen, jos virheen korjaaminen ei ole mahdollista tai sen kustannukset ovat kohtuuttomat auton arvoon nähden. Hinnanalennuksen suuruus määritellään tapauskohtaisesti.
Jos virhe on olennainen, ostajalla voi olla oikeus purkaa kauppa ja saada rahansa takaisin. Autokaupan purku tarkoittaa, että molemmat osapuolet palautetaan siihen asemaan, jossa he olisivat olleet ilman kauppaa. Kaupan purkamisen edellytykset arvioidaan aina tapauskohtaisesti. Kaupan purkua voi vaatia esimerkiksi tilanteessa, jossa korjauskustannukset nousevat kohtuuttoman suuriksi. Tapauksissa, joissa virhe on olennainen, eikä auto täytä lainkaan sopimuksen ehtoja, ostaja voi vaatia kaupan purkamista.
Virheen merkitystä arvioitaessa otetaan huomioon useita tekijöitä, kuten auton ikä, ajokilometrit, kauppahinta, markkinointi, korjausmahdollisuudet ja -kustannukset. Myös ostajan perustellut odotukset auton kunnosta vaikuttavat arviointiin.
Kaikki ajoneuvossa esiintyvät viat eivät kuulu myyjän vastuulle. Autoon liittyvää vikaa pidetään myyjän vastuulle kuuluvana, jos:
Myyjä ei kuitenkaan ole vastuussa vioista, jos:
Kuluttajansuojalain virheolettaman mukaan autossa vuoden sisällä ilmenevä vika oletetaan olleen olemassa jo kaupantekohetkellä, ellei myyjä toisin osoita. Jos vika ilmenee myöhemmin, ostajan on pystyttävä osoittamaan, että virhe johtuu kaupantekohetken olosuhteista.
Riitely harvoin on kenenkään etu. Juristimme auttaa sinua selvittämään oikeutesi, tekemään reklamaation ja neuvottelemaan myyjän kanssa. Pyrimme aina ensisijaisesti sovinnolliseen ratkaisuun, joka on nopea ja kustannustehokas. Selvitämme puolestasi vakuutuksesi kattavuuden.Olemme erikoistuneet kuluttajariitoihin ja hoitaneet menestyksekkäästi autokauppariitoja.
Ota yhteyttä tilanteesi kartoittamiseksi ja tarjouksen saamiseksi. Alkukartoitus on maksuton, eikä yhteydenotto sido mihinkään.
Tilanteesi alkukartoitus on maksuton. Vastaamme yhteydenottoosi saman päivän aikana.
Voit olla meihin aina yhteydessä matalalla kynnyksellä. Tilanteesi alkukartoitus on maksuton.
Law Clinic Oy | 3263868-2 | Helsinki