Autokaupan purku

Autokaupan purku on usein viimeinen keino ratkaista riitatilanne, kun kauppaan liittyy merkittäviä virheitä tai myyjä on rikkonut velvoitteitaan. Ostajalla on kuluttajansuojalain mukaan oikeus vaatia myyjältä kaupan purkua tietyin edellytyksin.

Tässä artikkelissa käymme läpi autokaupan purkua, kun ostajana on yksityishenkilö ja myyjänä yritys. Yksityishenkilöiden väliseen autokauppaan ei sovellu kuluttajansuojalain säännökset. Sivuamme artikkelin lopussa myös yksityishenkilöiden välistä autokauppaa.

 

Milloin autokauppa voidaan purkaa?

Ostaja voi purkaa autoliikkeestä ostetun käytetyn auton kaupan, jos autossa ilmenee olennainen virhe, eikä myyjä korjaa virhettä kohtuullisessa ajassa ja veloituksetta. Autossa katsotaan olevan virhe, jos se havaitaan vuoden sisällä kaupanteosta. Myyjä vastaa piilevistä vioista, vaikka ne ilmenisivät vasta kaupanteon jälkeen.

Kaupan purkaminen on yleensä viimeinen vaihtoehto, mikäli virhettä saada muulla tavoin oikaistua. Lue täältä kuluttajan oikeuksista virheellisen käytetyn auton kaupassa. Kuluttajansuojalain mukaan hinnanalennus on vaihtoehto silloin, kun virhe on vähäinen. Oikeuskäytännön perusteella autossa esiintyvä vika ei ole vähäinen, jos se estää autolla ajamisen tai hyväksytyn katsastuksen. Tällöin tulee kyseeseen virheen korjaaminen tai kaupan purku.

Autokaupan purku on mahdollista esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

  1. Olennainen virhe autossa: Autossa on olennainen virhe, joka ei ole ostajan aiheuttama ja jota ei voida korjata kohtuullisessa ajassa tai kohtuullisin kustannuksin. Esimerkiksi moottorivika, joka estää auton käytön ja jonka korjauskustannukset ylittävät auton arvon.
  2. Myyjän laiminlyönti: Myyjä ei täytä velvoitteitaan virheen korjaamisesta kohtuullisessa ajassa ilman kuluja ostajalle. Myyjälle on annettava mahdollisuus korjata virhe, mutta mikäli hän ei siinä onnistu, on ostajalla oikeus vaatia kaupan purkua.
  3. Harhaanjohtavat tiedot kaupantekohetkellä: Myyjä on antanut vääriä tai puutteellisia tietoja, esimerkiksi auton kilometreistä tai huoltohistoriasta, ja virheelliset tiedot ovat vaikuttaneet ostajan ostopäätökseen.
  4. ”Sellaisena kuin se on” -ehto: Kuluttajakaupassa myyjä vastaa myös virheistä, vaikka auto olisi myyty ”sellaisena kuin se on” -ehdolla, mikäli myyjä on antanut virheellisiä tietoja, jättänyt kertomatta olennaisia asioita tai jos autossa on piilevä vika.

 

Miten toimia, jos purkukynnys ylittyy?

  1. Reklamoi myyjälle: Ilmoita viasta viipymättä myyjälle. Tee reklamaatio kirjallisesti, kuten sähköpostilla tai muulla tavoin, jolla voidaan varmentaa vastaanottaja, päivämäärä ja viestin sisältö.
  2. Esitä vaatimuksesi: Kuluttajansuojalain mukaan ostajan tulee ensisijaisesti vaatia myyjältä virheen korjaamista. Mikäli myyjä ei korjaa vikaa ei nopeasti ja kuluitta, syntyy ostajalle oikeus vaatia kaupan purkua.
  3. Ota yhteyttä juristiin: Mikäli myyjä ei suostu kaupan purkuun tai ei vastaa esitettyihin vaatimuksiin, voi olla järkevää konsultoida asiassa juristia jatkotoimien kannalta. Juristin käytöstä aiheutuvia kuluja saa katettua oikeusturvavakuutuksesta, joka sisältyy lähes aina koti- tai autovakuutukseen. Useimmat autokauppariidat ratkeavat sovinnolla, jolloin kalliilta oikeudenkäynniltä vältytään.
 

Kaupan purku käytännössä

Kun kaupan purusta päästään yhteisymmärrykseen, tehdään kaupan purusta uusi kauppasopimus, jolloin ostaja palauttaa auton myyjälle ja myyjä palauttaa kauppahinnan ostajalle. Kaupan purkamisen tarkoituksena on palauttaa tilanne mahdollisimman samanlaiseksi, kuin tilanne oli ennen kaupantekohetkeä. 

Jos autokauppa puretaan auton virheen seurauksena, ostajalle ei pitäisi tulla tästä kuluja, lukuunottamatta käyttöhyötyä. Käyttöhyöty lasketaan yleensä auton markkinahinnan ja ajettujen kilometrien perusteella. Ostajalla on lisäksi oikeus saada korvaus esimerkiksi hänen teettämistään korjauksista tai katsastuksesta, sillä kauppojen purkautuessa hyöty näistä jää myyjälle. Korvausten ja kulujen arviointi on kuitenkin aina tapauskohtaista.

 

Autokaupan purku yksityishenkilöiden välisessä kaupassa

Kuluttajansuojalaki ei sovellu yksityishenkilöiden väliseen kauppaan, vaan kyseeseen tulee kauppalain säännökset. Kauppalain mukaan myyjä vastaa autossa olevista olennaisista virheistä, mutta ostajan on osoitettava virhe ja se, että se on ollut autossa jo kaupantekohetkellä. Kuluttajakaupassa virheolettama koskee 12 kuukauden aikana ilmeneviä vikoja, jolloin niiden katsotaan olleen olemassa myyntihetkellä, ellei myyjä toisin todista. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa tällaista automaattista olettamaa ei ole, joten ostajan asema on lähtökohtaisesti heikompi.

Yksityishenkilöiden välisessä autokaupassa kaupan purku voi tulla kyseeseen, jos auto ei vastaa sovittua eikä myyjä korjaa tilannetta kohtuullisessa ajassa. Kaupan purkaminen edellyttää, että autossa on olennainen virhe, kuten ajamisen estävä tai merkittävästi auton käyttöä haittaava vika, joka on ollut olemassa jo kaupantekohetkellä. Ostaja voi vaatia kaupan purkua myös sillä perusteella, jos myyjä on salannut merkittävän tiedon autosta tai antanut siitä harhaanjohtavia tietoja. Esimerkiksi väärät tiedot auton ajokilometreistä, kunnosta tai huoltohistoriasta voivat oikeuttaa kaupan purkuun.

Yksityisessä kaupassa ”sellaisena kuin se on” -ehto rajaa myyjän vastuuta, mutta ei poista sitä kokonaan. Myyjä ei voi vedota tähän ehtoon, jos hän on salannut olennaisen vian tai antanut harhaanjohtavia tietoja.

 

Autamme autokaupan purussa

Riitely harvoin on kenenkään etu. Juristimme auttaa sinua selvittämään oikeutesi, tekemään reklamaation ja neuvottelemaan myyjän kanssa. Pyrimme aina ensisijaisesti sovinnolliseen ratkaisuun, joka on nopea ja kustannustehokas verrattuna oikeudenkäyntiin. Selvitämme puolestasi vakuutuksesi kattavuuden. Olemme erikoistuneet kuluttajariitoihin ja hoitaneet menestyksekkäästi autokauppariitoja.

Ota yhteyttä tilanteesi kartoittamiseksi ja tarjouksen saamiseksi. Alkukartoitus on maksuton, eikä yhteydenotto sido mihinkään.

Ota yhteyttä

Voit olla meihin aina yhteydessä matalalla kynnyksellä. Tilanteesi alkukartoitus on maksuton.

Law Clinic somessa

Law Clinic Oy | 3263868-2 | Helsinki

info@lawclinic.fiTietosuojaseloste