Sopimukset sisältävät usein kirjauksia, joilla jompikumpi osapuoli pyrkii rajoittamaan omaa vastuutaan vahingoista, virheistä tai viivästyksistä. Näitä kutsutaan vastuuvapauslausekkeiksi. Vastuuvapauslausekkeet ovat tyypillisiä sekä yritysten välisissä että yrityksen ja kuluttajan välisissä sopimuksissa. Vastuuvapauslausekkeen muotoilu ja hyväksyttävyys riippuvat kuitenkin olennaisesti siitä, onko kyseessä yritysten välinen sopimus vai kuluttajasopimus.
Tässä artikkelissa käymme läpi, mitä vastuuvapauslauseke käytännössä tarkoittaa ja annamme vinkit laillisen sopimusehdon laatimiseksi.
Vastuuvapauslauseke on sopimuksen kohta, jolla sopimusosapuolet sopivat siitä, ettei toinen osapuoli vastaa tietyistä mahdollisista vahingoista tai vastuutilanteista. Tyypillisiä muotoiluja ovat:
”Palveluntarjoaja ei vastaa välillisistä vahingoista.”
”Tilaaja vastaa laitteiston soveltuvuudesta omaan käyttöönsä.”
”Myyjän vastuu rajoittuu enintään kauppahintaan.”
Tavoitteena on suojata yritystä esimerkiksi tilanteissa, joissa lopputulos ei ole ollut asiakkaan odotusten mukainen, mutta palvelu tai tuote on kuitenkin toteutettu sopimuksen mukaan.
Yritysten välisissä sopimuksissa (B2B) lähtökohtana on sopimusvapaus. Osapuolet voivat melko vapaasti sopia vastuuvapauslausekkeista, kunhan ne eivät ole kohtuuttomia tai hyvän tavan vastaisia.
Vastuunrajoitukset voivat koskea esimerkiksi välillisiä vahinkoja, tiettyjä vahinkotyyppejä tai vahingonkorvauksen enimmäismäärää.
Täysi vastuuvapaus on harvoin hyväksyttävää, jos kyseessä on tahallinen tai törkeä huolimattomuus.
Kohtuuttomuus: Jos vastuuvapauslauseke on kohtuuton, se voidaan jättää huomioimatta tai sovitella oikeustoimilain nojalla.
Esimerkkejä B2B-vastuuvapauslausekkeista:
“Toimittaja ei vastaa välillisistä vahingoista, kuten saamatta jääneestä voitosta.”
“Vahingonkorvausvastuu rajoittuu sopimuksen arvoon.”
Kuluttajansuojalainsäädäntö asettaa tiukemmat rajat vastuuvapauslausekkeille kuluttajasopimuksissa (B2C). Kuluttajansuojalain mukaan elinkeinonharjoittaja ei voi rajoittaa vastuutaan kuluttajaan nähden samalla tavalla kuin yritysten välisissä sopimuksissa. Kuluttajan oikeuksia ei voi heikentää esimerkiksi rajaamalla vastuun vain osittaiseksi, jos tuotteessa on virhe tai palvelu on puutteellinen. Harhaanjohtavat tai kohtuuttomat vastuuvapauslausekkeet voidaan katsoa mitättömiksi.
Pakottavuus: Kuluttajansuojalain säännökset ovat pääosin pakottavia kuluttajan hyväksi.
Vastuun rajoittaminen: Elinkeinonharjoittaja ei voi vapautua vastuusta, joka aiheutuu esimerkiksi tavaran virheestä tai palvelun puutteesta, jos kyse on laista johtuvasta vastuusta.
Kohtuuttomat ehdot: Kohtuuttomat vastuuvapauslausekkeet ovat mitättömiä eivätkä sido kuluttajaa.
Tahallisuus ja törkeä huolimattomuus: Vastuun rajoittaminen ei ole mahdollista, jos vahinko johtuu elinkeinonharjoittajan tahallisuudesta tai törkeästä huolimattomuudesta.
Esimerkkejä B2C-vastuuvapauslausekkeista:
“Yritys ei vastaa mistään vahingoista” – tällainen lauseke on lähes aina pätemätön kuluttajasopimuksissa.
“Yritys ei vastaa viivästyksen aiheuttamista vahingoista, ellei viivästys johdu yrityksen huolimattomuudesta” – tällainen lauseke voi olla pätevä, jos se ei rajoita kuluttajansuojalaissa säädettyjä oikeuksia.
Vastuuvapauslauseke voi olla pätemätön, jos:
Se on kohtuuttomuusperiaatteen vastainen. Esimerkiksi toinen osapuoli jää täysin vaille oikeussuojaa.
Se rikkoo pakottavaa lainsäädäntöä. Esimerkiksi kuluttajansuojalain säännöksiä ei voi sopimuksilla ohittaa.
Se on epäselvä tai harhaanjohtava, jolloin se tulkitaan laatijansa vahingoksi.
Se ei kata kyseistä vahinkoa tai tilannetta, vaikka osapuoli oletti niin. Näin voi tapahtua, jos käytetään epämääräisiä tai liian suppeita sanamuotoja.
Tunnista sopimussuhde: Onko kyse B2B- vai B2C-sopimuksesta? Onko pakottavaa sääntelyä, joka rajoittaa sopimusehtojen laatimista?
Räätälöi: Älä kopioi sopimusehtoja sopimuksesta toiseen, vaan laadi vastuuvapauslausekkeesta liiketoimintaan sopiva.
Arvioi riskit: Mitä riskejä halutaan rajata ja miksi?
Muotoile selkeästi: Käytä yksiselitteistä kieltä ja vältä epäselviä ilmaisuja.
Varmista lainmukaisuus: Tarkista, että lauseke ei ole kohtuuton tai lainvastainen.
Konsultoi juristia: Hyvin laadittu vastuuvapauslauseke voi säästää merkittäviä kustannuksia riitatilanteissa.
Vastuuvapauslausekkeen merkitys korostuu erityisesti silloin, kun sopimuksen osapuolten välillä syntyy erimielisyyksiä. Oikein laadittu lauseke voi ehkäistä kalliita riitoja ja tuoda osapuolille ennakoitavuutta sopimussuhteeseen. Riitatilanteissa vastuuvapauslauseke voi vaikuttaa ratkaisevasti siihen, onko sopimusosapuoli korvausvastuussa vai ei. Virheellisesti muotoiltu vastuuvapauslauseke voi pahimmillaan mitätöityä kokonaan. Me autamme laatimaan sopimukset niin, että vastuurajaukset ovat oikeudellisesti päteviä ja liiketoiminnan kannalta järkeviä. Sopimushinnoittelumme on kiinteähintainen.
Ota yhteyttä tilanteesi kartoittamiseksi ja tarjouksen saamiseksi. Alkukartoitus on maksuton, eikä yhteydenotto sido sinua mihinkään.
Yritystoiminnan sujuvuuden varmistamiseksi jokaisen yrityksen tulisi varmistaa, että tietyt oikeudelliset perusasiat ovat yrityksessä kunnossa. Yrityksen lakiasioiden checklististä on helppo seurata, mitkä lakiasiat on yrityksessä jo hoidettu ja mitkä tulisi vielä hoitaa. Oikeudellisten asioiden ennakointi voi tuoda yritykselle merkittäviä säästöjä ja ehkäisee riitatilanteita.
Jätä sähköpostiosoitteesi, niin saat suoraan sähköpostiisi juristimme laatiman Yrityksen lakiasioiden checklistin pdf-muodossa. Rekisteröidyt samalla uutiskirjeemme tilaajaksi.
Tilanteesi alkukartoitus on maksuton. Vastaamme yhteydenottoosi saman päivän aikana.
Voit olla meihin aina yhteydessä matalalla kynnyksellä. Tilanteesi alkukartoitus on maksuton.
Law Clinic Oy | 3263868-2 | info(at)lawclinic.fi