Vaikuttajan sopimusjuridiikka - näin varmistat onnistuneen yhteistyön

Sosiaalisen median vaikuttajana toimiminen on muutakin kuin luovaa sisällöntuotantoa ja yhteistyöpostauksia – taustalla vaikuttavat myös monet tärkeät lakipykälät ja sopimukset, jotka on hyvä tuntea. Oletpa sitten vasta urasi alussa tai jo kokenut vaikuttaja, sopimusjuridiikka on yksi tärkeimmistä työkaluistasi. Yhteistyökumppanisi voivat olla brändejä, markkinointitoimistoja tai jopa muita vaikuttajia, ja tällöin on oleellista, että osaat navigoida oikein sopimusten ja sääntelyiden maailmassa.

 

Mitä lakeja vaikuttajan on huomioitava?

Vaikuttajamarkkinointiin liittyy useita säädöksiä ja sääntöjä, jotka voivat vaikuttaa yllättäviltäkin. Kuluttajansuojalaki, laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa sekä Kansainvälisen kauppakamarin ICC
markkinointisäännöt sääntelevät markkinoinnista ja mainonnasta, ja näitä vaikuttajan tulee noudattaa. Lisäksi EU:n sääntely, tuomioistuinratkaisut, Mainonnan eettisen neuvoston linjaukset ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston päätökset muokkaavat alaa jatkuvasti. Markkinoinnista ja mainonnasta on paljon muutakin säädetty kuin vain se, miten julkaisussa tulee ilmoittaa kaupallisesta yhteistyöstä.

 

Yritysten väliset sopimukset – mitä vaikuttajan pitää tietää?

Vaikuttajien ja yhteistyökumppanien väliset sopimukset eivät kuulu samaan kategoriaan kuin kuluttajien tai työntekijöiden oikeuksia suojelevat lait. Sopimukset yritysten välillä perustuvat laajaan sopimusvapauteen, mikä tarkoittaa, että lähtökohtaisesti vaikuttajalla on vähemmän suojaa kuin kuluttajilla tai palkansaajilla. Siksi on erityisen tärkeää, että sopimusten ehdot ovat selkeitä ja reiluja.

Sopimus syntyy, kun tarjous ja siihen annettu hyväksytty vastaus kohtaavat. Tämä voi tapahtua kirjallisesti tai suullisesti. Vaikuttajan näkökulmasta kirjallinen sopimus on aina varmin tapa turvata selkeä ja läpinäkyvä yhteistyö. Vältä tekemästä sopimuksia sähköpostiviestien, Instagram-viestittelyn tai tekstiviestien kautta. Nämä viestittelymuodot voivat jäädä epämääräisiksi, ja ongelmatilanteissa on vaikea todistaa, mistä on sovittu vai onko tietyistä ehdoista sovittu ollenkaan.

Kuvitellaan, että yhteistyö menee pieleen – sisältöä ei julkaista sovittuna ajankohtana, brändi peruu maksunsa tai et saa tarpeeksi ohjeistusta sisällön tuottamiseen. Näissä tilanteissa epämääräiset tai suulliset sopimukset voivat aiheuttaa päänvaivaa. On aina hankalaa lähteä jälkikäteen selvittelemään, mistä on ollut kyse ja mitä oli alun perin sovittu. Sopimukset ovat parhaimmillaan kuin turvaverkkoja, jotka suojaavat sinua ja varmistavat, että kaikki osapuolet ovat samalla sivulla.

 

Vaikuttaja, huomioi sopimuksissa ainakin nämä:

  1. Tee sopimus aina kirjallisesti.
  2. Yhteistyön sisältö mahdollisimman tarkasti sovittuna – Milloin ja mitä julkaistaan?
  3. Ohjeistus kaupallisten yhteistöiden merkitsemisestä eri alustoissa – Markkinoija on aina vastuussa yhteistyön merkitsemisestä. Miten yhteistyö merkitään yhteistyön päättymisen jälkeisissä sisällöissä?
  4. Palkkio ja maksuehdot – Mitkä ovat maksun toteutumisen edellytykset? Onko vaikuttajan saama palkkio sidoksissa myyntituloksiin? Millä ehdoilla?
  5. Vastuut – Kuka on vastuussa mistäkin? Onko vastuita rajoitettu?
  6. Mainehaitat – Miten minimoidaan? Seuraamukset?
  7. Sopimuksen tulkinta työsuhteeksi – Täyttyykö työsuhteen tunnusmerkit? Työsuhteen muodostuminen tuo oikeuksia työntekijälle ja velvollisuuksia työnantajalle.
  8. Kilpailukieltoehto – Mikä on kiellettyä? Ketkä ovat kilpailijoita? 
  9. Immateriaalioikeudet – Vaikuttajan tuottama sisältö on vaikuttajan omaisuutta. Kenellä on oikeudet materiaaliin ja missä laajuudessa?
  10. Sopimusrikkomuksen seuraamukset – Mitä tapahtuu sitten, jos toinen osapuoli vetäytyy sopimuksesta tai muulla tavoin rikkoo sopimuksen ehtoja? Vahingonkorvaus vai sopimussakko?
  11. Riidanratkaisu – Minkä maan lakia sovelletaan? Missä riidat ratkaistaan? Onhan yritykselläsi kattava oikeusturvavakuutus?
 

Etukäteinen apu tulee halvemmaksi kuin jälkikäteinen apu

Yleisesti ajatellaan, että juristin puoleen kääntyminen on kallista ja monimutkaista. Tosiasia kuitenkin on, että sopimusten tarkistuttaminen ennakkoon on paljon halvempaa ja vaivattomampaa kuin riitatilanteiden selvittely jälkikäteen. Pienikin epävarmuus sopimuksen sisällöstä voi aiheuttaa myöhemmin isoja ongelmia – ja silloin ratkaisun löytäminen on usein kallista ja aika vievää.

Kun saat uuden yhteistyösopimuksen eteensi, kannattaa varata hetki aikaa ja miettiä, olisiko sopimus syytä tarkistaa juristilla. Saat mielenrauhan ja varmistuksen siitä, että sopimus turvaa myös sinun oikeutesi. Usein tämä pieni ennakointi voi pelastaa sinut suurilta päänsäryiltä myöhemmin.

Ota yhteyttä tilanteesi kartoittamiseksi ja tarjouksen saamiseksi. Alkukartoitus on maksuton, eikä yhteydenotto sido mihinkään.

Ota yhteyttä

Voit olla meihin aina yhteydessä matalalla kynnyksellä. Tilanteesi alkukartoitus on maksuton.

Law Clinic somessa

Law Clinic Oy | 3263868-2 | Helsinki

info@lawclinic.fiTietosuojaseloste