Mistä virheestä on kyse, kun kauneusleikkaus epäonnistuu?

Kauneuskirurgian suosio on kasvanut merkittävästi viime vuosina. Rintaleikkaukset, kasvojenkohotukset, rasvaimut ja muut kauneusleikkaukset ovat yhä useamman ulottuvilla. Mutta mitä tapahtuu, kun lopputulos ei vastaa odotuksia – tai kun toimenpide aiheuttaa vahinkoa? Onko kyseessä potilasvahinko, hoitovirhe vai palvelun virhe? Mistä ja miten voi vaatia korvauksia? 

Tässä artikkelissa käymme läpi, miten kauneusleikkauksiin liittyviä epäonnistumisia arvioidaan juridisesti ja mitä oikeuksia kuluttajalla tai potilaalla on.

 

Mikä on potilasvahinko?

Potilasvahinko esteettisessä kirurgiassa tarkoittaa vahinkoa, joka on aiheutunut terveyden- tai sairaanhoidon yhteydessä ja joka täyttää potilasvakuutuslain mukaiset edellytykset. Potilasvahinkona voidaan korvata esimerkiksi:

  • Hoitovirheestä aiheutunut vahinko
  • Infektio tai muu komplikaatio, joka olisi ollut vältettävissä asianmukaisella hoidolla
  • Leikkauksen jälkeinen ulkonäkömuutos, joka johtuu hoitovirheestä
  • Virheellinen tiedottaminen riskeistä (informed consent -puute)

 

Oikeustapaus:

Potilasvahinkolautakunta on arvioinut, kuuluuko sairaanhoitajan tekemä kulmien lankakohotus potilasvakuutuslain soveltamisalaan. Potilaalle tehtiin silmäluomileikkauksen jälkeen kulmien lankakohotus, mutta hoitotulos kesti vain kaksi kuukautta viiden vuoden sijasta. Hoitolaitos ilmoitti, että kyseessä oli kosmetologinen toimenpide eikä terveydenhuollon piirissä oleva plastiikkakirurgia. Lautakunta arvioi, että vaikka langan avulla tehtävä kohotus ei ole lääketieteellisesti välttämätöntä, se toteutettiin terveydenhuollon ammattihenkilön suorittamana ja siinä käytettiin lääketieteellisesti hyväksyttyjä välineitä ja materiaaleja. Hoito suoritettiin terveydenhuollon toimintayksikössä, jossa myös kauneudenhoitoa tehdään. Lautakunta päätyi siihen, että lankakohotus täyttää potilasvakuutuslain kriteerit terveyden- ja sairaanhoitona, koska toimenpide perustui lääketieteelliseen tietämykseen ja siihen liittyi riskejä. Näin ollen toimenpide kuului potilasvakuutuksen piiriin, ja mahdollinen henkilövahinko voidaan arvioida potilasvakuutuslain mukaisesti.

Olemme kirjoittaneet lisää potilasvahingosta artikkelissa: Potilasvahinko esteettisissä toimenpiteissä ja kauneuskirurgiassa. Käy lukemassa muut oikeustapausesimerkit!

 

Mikä on hoitovirhe?

Hoitovirhe on yksi potilasvahingon alalaji. Siinä terveydenhuollon ammattihenkilö toimii tavalla, joka poikkeaa yleisesti hyväksytystä lääketieteellisestä ammattikäytännöstä.

Esimerkkejä esteettisen kirurgian hoitovirheistä:

  • Kirurgi tekee virheen leikkauksessa (esim. epäsymmetrinen implanttien asettelu)
  • Ei noudateta aseptiikkaa, joka johtaa tulehdukseen
  • Potilas saa väärää tai puutteellista tietoa ennen toimenpidettä
  • Jälkihoitoa laiminlyödään tai komplikaatio jätetään hoitamatta

 

Mistä ja miten korvauksia haetaan?

Potilasvahingon tai hoitovirheen sattuessa korvausta haetaan Potilasvakuutuskeskukselta, joka arvioi, täyttyvätkö korvausedellytykset. Korvattavuus edellyttää yleensä, että toimenpide on tehty terveydenhuollon toimintayksikössä ja suorittajana on ollut terveydenhuollon ammattihenkilö, kuten plastiikkakirurgi. Korvattavia vahinkoja voivat olla hoitokulut, ansionmenetys, kivusta ja särystä aiheutunut tilapäinen haitta, pysyvä haitta, kosmeettinen haitta tai ulkonäkömuutos.

Jos epäilet potilasvahinkoa, mutta et ole vielä tehnyt potilasvahinkoilmoitusta, tee ensin potilasvahinkoilmoitus Potilasvakuutuskeskukseen. Juristiimme kannattaa olla yhteydessä mahdollisimman pian sen jälkeen, kun olet saanut Potilasvakuutuskeskuksen päätöksen ja se ei ole sitä, mitä olet toivonut. Voimme myös auttaa sinua potilasvahinkoilmoituksen laatimisessa. 

 

Milloin on kyse palvelun virheestä?

Mikäli kyseessä on puhtaasti esteettinen toimenpide, joka ei ole lääketieteellisesti tarpeellinen, tilannetta arvioidaan kuluttajansuojalain näkökulmasta. Tällöin toimenpide rinnastuu kuluttajapalveluun, kuten vaikka hiustenleikkuu- tai remonttipalveluun.

Kyse on palvelun virheestä, jos

  • Toimenpide tehdään maksullisena kauneuspalveluna ilman lääketieteellistä perustetta
  • Palveluntarjoaja toimii elinkeinonharjoittajana, ei virallisesti terveydenhuollon yksikkönä
  • Kuluttaja saa palvelun, joka ei vastaa sovittua tai aiheuttaa vahinkoa
  • Puutteellinen lopputulos, riskien salaaminen tai huolimattomuus toteutuksessa

 

Kuluttajalla on oikeus vaatia virheen oikaisemista, hinnanalennusta tai vahingonkorvausta suoraan palveluntarjoajalta. Lue täältä lisää, mitä voit kuluttajana vaatia epäonnistuneesta toimenpiteestä. Juristimme auttaa vaatimusten esittämisessä. Tarvittaessa asian ratkaisua voi pyytää kuluttajariitalautakunnalta tai tuomioistuimelta.

 

Rajanveto: Esteettinen vai lääketieteellinen hoito?

Yksi keskeinen kysymys esteettisten leikkausten kohdalla on se, millaista hoitoa pidetään terveydenhuoltona, jolloin potilasvakuutuslaki soveltuu, ja milloin kyse on pelkästä kauneuspalvelusta, jolloin kyseeseen tulee kuluttajansuoja.

Potilasvakuutuslaki soveltuu, kun

  • Toimenpide tehdään terveydenhuollon toimintayksikössä (esim. yksityinen sairaala tai klinikka)
  • Toimenpiteellä on lääketieteellinen peruste (esim. rintojen pienennys selkävaivojen vuoksi)
  • Toimenpiteen suorittaa luvan saanut terveydenhuollon ammattihenkilö
  • Kyseessä on kirurginen toimenpide, joka kuuluu perinteisesti lääkärin ammattitoimintaan

 

Puhtaasti esteettisiin toimenpiteisiin, joissa ei ole lääketieteellistä syytä, potilasvakuutuslakia voidaan silti soveltaa, jos muut edellytykset täyttyvät.

Esteettiset kauneustoimenpiteet liikkuvat hoidoksi katsottavan toiminnan ja kuluttajapalvelun rajamailla. Esimerkiksi jos plastiikkakirurgi tekee leikkauksen yksityisellä kauneusklinikalla, on potilasvahinko tai hoitovirhe mahdollinen. Jos asiakkaalle on samalla annettu markkinoinnissa harhaanjohtavia lupauksia, tulee arvioitavaksi myös palvelun virhe. Tällöin asiakas voi hakea korvausta Potilasvakuutuskeskukselta ja vaatia virheen oikaisua tai korvausta myös suoraan klinikalta kuluttajansuojaan vedoten.

 

Juristi apuna ongelmatilanteissa

Jos sinulle on tehty epäonnistunut esteettinen toimenpide tai kauneusleikkaus – Suomessa tai ulkomaillame autamme sinua arvioimaan, onko kyseessä potilasvahinko vai palvelun virhe, ja millä perusteella voit vaatia korvausta.

Law Clinic on erikoistunut kuluttajariitoihin ja meillä on kokemusta esteettisten toimenpiteiden aiheuttamista virhetilanteista. Ota yhteyttä tilanteesi kartoittamiseksi ja tarjouksen saamiseksi. Alkukartoitus on maksuton, eikä yhteydenotto sido mihinkään.

Ota yhteyttä

Voit olla meihin aina yhteydessä matalalla kynnyksellä. Tilanteesi alkukartoitus on maksuton.

    Law Clinic somessa

    Law Clinic Oy | 3263868-2 | info(at)lawclinic.fi

    TietosuojaselosteYleiset sopimusehdot