! Jos olet lähettänyt meille sähköpostia tai yhteydenottolomakkeen kautta viestin viime päivinä, etkä ole saanut vastausta, pyydämme ystävällisesti lähettämään viestisi uudelleen !
Kauneuskirurgia on arkipäiväistynyt myös Suomessa. Toimenpiteiden määrä kasvaa jatkuvasti, ja esteettisistä toimenpiteistä on tullut monille yhtä tuttuja kuin muutkin terveydenhoitoon liittyvät palvelut. Samalla esiin nousevat kysymykset potilasturvallisuudesta ja vastuukysymyksistä, jos jokin menee pieleen.
Maailmanlaajuisesti esteettisten toimenpiteiden suosio jatkaa kasvuaan. Vuonna 2023 tehtiin arviolta 35 miljoonaa esteettistä toimenpidettä, joista lähes puolet oli leikkauksia ja puolet ilman kirurgiaa tehtäviä hoitoja. Yleisimmät kirurgiset toimenpiteet ovat pysyneet samoina vuosikausia: rasvaimu, rintojen suurennus, silmäluomileikkaus, vatsan muotoilu ja nenäleikkaus.
Vaikka leikkausta vaatimattomat hoidot – kuten botuliini- ja täyteainepistokset – ovat “kevyempiä”, niihinkin liittyy riskejä. Jokainen toimenpide on yksilöllinen, ja potilaan terveydentila sekä toiveet on arvioitava tarkasti ennen hoitoa.
Suomessa kauneusleikkauksiin liittyvät kuolemaan johtavat tapaukset ovat erittäin harvinaisia. Silti toimenpiteisiin liittyvistä virheistä tehdään joka vuosi potilasvahinkoilmoituksia. Potilasvakuutuskeskus (PVK) käsittelee nämä ilmoitukset.
Vuonna 2024 PVK ratkaisi yhteensä 111 plastiikkakirurgiaan liittyvää tapausta. Näistä 20 katsottiin korvattaviksi. Määrä on pysynyt lähes samana viime vuosina.
Korvaussummat voivat vaihdella sadoista euroista satoihin tuhansiin riippuen vahingon vakavuudesta. Jos kyse on vakavasta vammasta tai kuolemantapauksesta, korvaustaso voi nousta merkittävästi. On kuitenkin huomattava, että ulkomailla tehtyihin toimenpiteisiin ei voi hakea Suomessa korvausta, koska ne eivät kuulu kotimaisen potilasvakuutuksen piiriin. Tällöin tulee kyseeseen kuluttajansuoja.
Kauneusleikkauksissa sattuvat vahingot arvioidaan Suomessa potilasvakuutuslain perusteella. Jos toimenpiteen on tehnyt Suomessa terveydenhuollon ammattilainen ja kyse on lääketieteellisestä hoidosta, vahingot kuuluvat Potilasvakuutuskeskuksen korvausjärjestelmän piiriin. Korvauksen edellytyksenä on henkilövahinko, joka täyttää potilasvakuutuslain kriteerit.
Esteettisiin toimenpiteisiin liittyy kuitenkin erityispiirteitä. Kaikkia pettymyksiä lopputulokseen ei katsota korvattaviksi, jos leikkaus on toteutettu lääketieteellisesti asianmukaisesti. Korvauksia maksetaan yleensä vain silloin, kun syntyy todellinen henkilövahinko – esimerkiksi hermovaurio, pysyvä arpi tai merkittävä komplikaatio.
Kauneusalan palveluntarjoajien on tärkeää tuntea potilasvakuutuslain lisäksi myös sopimus- ja kuluttajansuojaan liittyvä lainsäädäntö. Korvausvastuu voi nousta esiin, jos hoito tai leikkaus on toteutettu virheellisesti, potilaalle ei ole annettu riittävää tietoa riskeistä tai jos potilasturvallisuuden perusvaatimuksia ei ole noudatettu.
Juristimme auttaa arvioimaan, onko tapauksessasi perusteita korvaukselle, ja huolehdimme tarvittaessa potilasvahinkoilmoituksen tekemisestä ja korvausprosessin läpiviennistä.
Mikäli olet saanut kielteisen päätöksen Potilasvakuutuskeskukselta tai myönnetyt korvaukset tuntuvat liian pieniltä, sinulla on mahdollista hakea päätökseen muutosta. Potilasvahinkoasioissa käytännössä ensisijainen ja tehokkain muutoksenhakukeino on ratkaisusuosituksen pyytäminen liikenne- ja potilasvahinkolautakunnalta. Potilasvakuutuskeskuksen päätökseen tulee hakea muutosta yhden vuoden sisällä. Asian käsittely lautakunnassa on maksutonta.
Jos olet saanut epämieluisan päätöksen, autamme muutoksenhaussa. Kotivakuutuksen oikeusturvavakuutus kattaa suurimman osan juristin käytöstä aiheutuvista kuluista, kun viemme asian liikenne-ja potilasvahinkolautakuntaan. Selvitämme aina oikeuturvavakuutuksen kattavuuden puolestasi.
Law Clinic tuntee kauneusalan erityispiirteet ja erikoisalaamme on kauneusalan juridiikka. Usein jo ennalta laaditut ja oikein rakennetut sopimukset vähentävät merkittävästi riskejä sekä klinikan että asiakkaan kannalta. Autamme laatimaan sopimuksia, arvioimaan vastuukysymyksiä ja hoitamaan vahinkotilanteet asianmukaisesti. Autamme kuluttaja-asiakkaita, jotka ovat kärsineet pieleen menneestä hoidosta tai leikkauksesta. Kauneusalan juridiset kysymykset ovat usein monimutkaisia ja vaativat sekä lääketieteellistä että oikeudellista arviointia.
Ota yhteyttä tilanteesi kartoittamiseksi ja tarjouksen saamiseksi. Alkukartoitus on maksuton, eikä yhteydenotto sido mihinkään.
Tilanteesi alkukartoitus on maksuton. Vastaamme yhteydenottoosi saman päivän aikana.
Voit olla meihin aina yhteydessä matalalla kynnyksellä. Tilanteesi alkukartoitus on maksuton.
Law Clinic Oy | 3263868-2 | Helsinki
info(at)lawclinic.fi | Tietosuojaseloste | Yleiset sopimusehdot