Esteettinen toimenpide tai leikkaus epäonnistui – näin haet korvausta

Esteettiset toimenpiteet, kuten pistoshoidot ja hammastoimenpiteet, sekä kauneuskirurgia, kuten rintaleikkaukset, kasvojenkohotukset tai rasvaimut, ovat yhä suositumpia toimenpiteitä. Vaikka toimenpiteet yleensä sujuvat hyvin, aina lopputulos ei ole odotettu, ja seurauksena voi olla pysyviä vaurioita, kipua tai epäonnistunut ulkonäkömuutos. Jos esteettinen hoito aiheuttaa henkilövahingon, on mahdollista hakea korvausta potilasvakuutuksesta.

Tässä artikkelissa kerromme, milloin ja miten potilasvahinkoilmoitus tehdään, ja mitä tehdä, jos Potilasvakuutuskeskuksen antama päätös on kielteinen.

 

Milloin on kyse potilasvahingosta?

Potilasvahinko on vahinko, joka on aiheutunut terveyden- tai sairaanhoidon yhteydessä ja joka täyttää potilasvakuutuslain mukaiset korvausedellytykset. Potilasvakuutuslakia sovelletaan esteettisissä toimenpiteissä ja leikkauksissa, kun toimenpide on tehty Suomessa terveydenhuollon toimintayksikössä, sen on suorittanut terveydenhuollon ammattihenkilö ja potilas on saanut hoitoa, jota voidaan pitää terveyden- tai sairaanhoitona. Puhtaasti esteettinen toimenpide voi olla siis lain soveltamisalan piirissä, jos se perustuu lääketieteellisiin menetelmiin ja osaamiseen.

Potilasvahinko voi sattua missä hoidon vaiheessa tahansa. Hoitovirhe voi tapahtua jo ennen itse toimenpidettä, kuten hoidon suunnittelussa tai tutkimuksissa. Kyse voi myös olla puutteellisista kotihoito-ohjeista ja seurannasta leikkauksen jälkeen.

Potilasvahingon voi aiheuttaa esimerkiksi:

  • Hoitovirhe (esim. kirurginen virhe leikkauksessa).
  • Huolimattomuus toimenpiteen esivalmisteluissa tai jälkihoidossa.
  • Toimenpiteen jälkeinen komplikaatio, joka olisi ollut vältettävissä.
  • Riittämätön informointi toimenpiteen riskeistä ja lopputuloksesta. Riski-informaation merkitys korostuu erityisesti esteettisessä kirurgiassa.

 

Miten potilasvahingosta haetaan korvausta?

Korvausta haetaan potilasvahinkoilmoituksella Potilasvakuutuskeskuksesta, kun epäilet hoitovirhettä ja sinulle on aiheutunut hoidon seurauksena henkilövahinkoa. Ilmoitus on maksuton ja sen voi tehdä sähköisesti Potilasvakuutuskeskuksen nettisivuilla.

Ilmoituksessa riittää oma epäilys, ettei hoito ole ollut asianmukaista ja siitä on aiheutunut sinulle vahinkoa. Potilasvakuutuskeskus pyytää hoitopaikoistasi tarvittavat potilasasiakirjat, selvittää hoitosi asianmukaisuuden ja ratkaisee, onko kyseessä lain mukaan korvattava potilasvahinko. Jos Potilasvakuutuskeskus toteaa, että hoidossa on tapahtunut virhe, potilaalla on mahdollisuus saada taloudellista korvausta potilasvahingosta.

Potilasvahinkoilmoitus tulee tehdä kolme vuoden kuluessa siitä, kun olet saanut tietää tai sinun olisi pitänyt tietää vahinkotapahtumasta ja sen seurauksena aiheutuneesta vahingosta. Määräaika lasketaan yleensä potilasvahingon aiheutumisesta, ellei vahinko ole ilmennyt potilaalle vasta myöhemmin.

Jos haluat käyttää ilmoituksen laatimisessa juristimme apua ja varmistaa potilasvahinkoilmoituksen juridisen puolen, voit olla meihin yhteydessä matalalla kynnyksellä.

 

Mitä korvauksia voi saada?

Potilasvakuutuksesta voi saada korvausta:

  • Tilapäisestä haitasta (kipu, särky, näkyvä jälki)
  • Pysyvästä haitasta (esim. pysyvä arpi, kasvohermon vaurio)
  • Hoitokuluista (esim. korjaavat toimenpiteet, lääkkeet)
  • Ansionmenetyksestä (esim. työkyvyttömyys vahingon vuoksi)

 

Korvauspäätös tehdään lääketieteellisen asiantuntija-arvion perusteella, ja keskeistä on, olisiko terveydenhuollon ammattihenkilö voinut välttää vahingon toimimalla toisin. Hoidon huono lopputulos ei siten välttämättä tarkoita sitä, että kyseessä on korvauksiin oikeuttava potilasvahinko.

Jos Potilasvakuutuskeskus katsoo, ettei kyse ole lain tarkoittamasta potilasvahingosta (esimerkiksi jos toimenpide tehtiin kosmetologilla eikä kyse ollut lääketieteellisestä hoidosta tai toimenpide tehtiin ulkomailla), voi kuluttaja kääntyä kuluttajariitalautakunnan tai käräjäoikeuden puoleen vaatiakseen korvausta esimerkiksi sopimusperusteisesti. Tällöin arvioidaan, oliko palvelussa virhe kuluttajansuojalain näkökulmasta.

 

Saitko päätöksen, johon et ole tyytyväinen?

Mikäli olet saanut kielteisen päätöksen Potilasvakuutuskeskukselta tai myönnetyt korvaukset tuntuvat liian pieniltä, sinulla on mahdollista hakea päätökseen muutosta. Potilasvahinkoasioissa käytännössä ensisijainen ja tehokkain muutoksenhakukeino on ratkaisusuosituksen pyytäminen liikenne- ja potilasvahinkolautakunnalta. Potilasvakuutuskeskuksen päätökseen tulee hakea muutosta yhden vuoden sisällä. Asian käsittely lautakunnassa on maksutonta.

Jos olet saanut epämieluisan päätöksen, autamme muutoksenhaussa. Kotivakuutuksen oikeusturvavakuutus kattaa suurimman osan juristin käytöstä aiheutuvista kuluista, kun viemme asian liikenne-ja potilasvahinkolautakuntaan. Selvitämme aina oikeuturvavakuutuksen kattavuuden puolestasi.

Law Clinic on erikoistunut kauneudenhoito- ja esteettisen kirurgian alan juridiikkaan ja meillä on kokemusta esteettisten toimenpiteiden aiheuttamista virhetilanteista. Ota yhteyttä tilanteesi kartoittamiseksi ja tarjouksen saamiseksi. Alkukartoitus on maksuton, eikä yhteydenotto sido mihinkään.

Ota yhteyttä

Voit olla meihin aina yhteydessä matalalla kynnyksellä. Tilanteesi alkukartoitus on maksuton.

    Law Clinic somessa

    Law Clinic Oy | 3263868-2 | info(at)lawclinic.fi

    TietosuojaselosteYleiset sopimusehdot