Autokauppa ja piilevä vika: Voiko kaupan purkaa?

Piilevät viat käytetyn auton kaupassa voivat aiheuttaa merkittäviä ongelmia sekä ostajalle että myyjälle. Piilevällä vialla tarkoitetaan auton ominaisuutta tai vikaa, joka ei ollut ostajan tiedossa kaupantekohetkellä, eikä sen olisi pitänyt jäädä huomaamatta tavanomaisessa tarkastuksessa. Tällainen tilanne voi johtaa jopa autokaupan purkamiseen, mutta millaisissa tilanteissa kaupan purku on mahdollista?

 

Mitä tarkoitetaan piilevällä vialla?

Piilevä vika on auton ominaisuus, joka on ollut olemassa kaupantekohetkellä, mutta ei ole ollut ostajan tiedossa eikä havaittavissa ilman erityistä asiantuntemusta. Kuluttajansuojalain mukaan, jos auto on ostettu yritykseltä, oletetaan, että vika on ollut olemassa kaupantekohetkellä, jos se ilmenee kuuden kuukauden sisällä kaupasta, ellei myyjä pysty todistamaan, että vika johtuu ostajan toiminnasta tai auton normaalista kulumisesta. Tämä ”kuuden kuukauden sääntö” ei koske yksityishenkilöiden välisiä kauppoja, mutta ostajalla on silti oikeus reklamoida piilevästä viasta. 

Esimerkkejä piilevistä vioista voivat olla:

  • Moottoriviat, jotka ilmenevät vasta myöhemmin, mutta lyhyen ajan kuluttua kaupanteosta.
  • Piilotetut korivauriot, kuten huolimattomasti korjatut kolarointijäljet.
  • Sähköviat, jotka ilmenevät kaupanteon jälkeen ja vaikeuttavat auton käyttöä tai turvallisuutta.

 

On tärkeää huomata, että käytetyn auton kuntoa arvioidaan sen ikä ja ajokilometrit huomioon ottaen. Kaikki viat eivät oikeuta korvaukseen tai kaupan purkuun, sillä ostajan on hyväksyttävä tavanomaisesta käytöstä johtuva kuluminen. Esimerkiksi yli 10 vuotta vanha auto, jolla on ajettu 200 000 kilometriä, voi sisältää joitakin kulumisesta johtuvia vikoja ilman, että kyseessä olisi piilevä virhe. Siksi auton iän ja käyttöhistorian vaikutus on merkittävä oikeudellista virhettä arvioitaessa.

 

Milloin kaupan purku on mahdollinen?

Autokaupan purku on usein viimeinen keino ratkaista riitatilanne, kun kauppaan liittyy merkittäviä virheitä tai myyjä on rikkonut velvoitteitaan. Kuluttajakaupassa ostajalla on kuluttajansuojalain mukaan oikeus vaatia myyjältä kaupan purkua tietyin edellytyksin. Yksityishenkilöiden väliseen autokauppaan ei sovellu kuluttajansuojalain säännökset, vaan tällöin sovelletaan kauppalakia. Tällöin ostajan todistustaakka on suurempi.

Kaupan purku voi olla mahdollinen, jos:

  1. Vika on olennainen:
    Vika on niin merkittävä, että auto ei vastaa sovittua laatua eikä sitä voida käyttää tarkoituksenmukaisesti. Jos vian korjauskustannukset ovat yli 40 % auton kauppahinnasta, vika voidaan usein katsoa niin olennaiseksi, että kaupan purkaminen on perusteltua. Tämä koskee erityisesti tapauksia, joissa ostaja ei olisi missään tilanteessa ostanut autoa, jos olisi tiennyt viasta.

  2. Myyjä ei suostu korjaamaan tilannetta:
    Jos myyjä kieltäytyy korjaamasta autoa tai antamasta hinnanalennusta, ostajalla voi olla oikeus vaatia kaupan purkua.

  3. Myyjä on toiminut vilpillisesti:
    Jos myyjä on tahallisesti jättänyt kertomatta viasta, ostajalla on vahvat perusteet kaupan purulle.

 

Ostajan vastuu autokaupassa

Ostajan on tarkastettava auto huolellisesti ennen kaupantekoa. Jos vika olisi voitu havaita tavanomaisessa tarkastuksessa, ostajalla ei ole oikeutta vedota siihen myöhemmin. Oikeuskäytännössä on tapauksia, joissa piilevä vika on johtanut kaupan purkuun, vaikka myyjä olisi väittänyt, että auto myytiin ”sellaisena kuin se on” -ehdolla. Tämä lauseke ei välttämättä poista myyjän vastuuta virheistä, joita ostajan ei voida kohtuudella odottaa huomanneen kaupantekohetkellä.

 

Myyjän vastuu autokaupassa

Myyjällä on velvollisuus kertoa autosta kaikki tiedossa olevat merkittävät seikat. Jos myyjä jättää kertomatta olennaisista vioista, hän voi joutua vastuuseen virheellisestä kaupasta. Jos myyjä esimerkiksi jättää kertomatta, että auto on ollut aiemmin vakavassa kolarissa, tämä voi olla riittävä peruste kaupan purulle. Tämä koskee myös yksityishenkilöiden välisiä kauppoja, sillä kauppalaki edellyttää, että myyjä ei salaile olennaisia tietoja.

 

Mitä tehdä, jos autossa on piilevä vika?

  1. Reklamoi myyjälle:
    Ota yhteys myyjään heti, kun huomaat vian. Tee reklamaatio kirjallisesti ja perustele se. Vian ajallinen ilmeneminen vaikuttaa olennaisesti kaupan purkumahdollisuuteen. Jos piilevä vika ilmenee pian kaupanteon jälkeen, ostajalla on vahvemmat perusteet esittää, että vika oli olemassa kaupantekohetkellä. 

  2. Hanki todistusaineistoa:
    Käytä auto tarkastuksessa puolueettomalla asiantuntijalla, joka voi vahvistaa vian ja sen olemassaolon kaupantekohetkellä. Piilevien vikojen selvittämisessä ostajan tulee kerätä todisteita, kuten mekaanikon lausuntoja, kuvia ja kuitteja korjaustoimenpiteistä. Erityisesti, jos kyseessä on moottorivika tai muu tekninen ongelma, huoltokirjan ja katsastushistorian analysointi voi auttaa osoittamaan, että vika oli olemassa kaupantekohetkellä.

  3. Ota yhteyttä juristiin:
    Jos myyjän kanssa ei päästä sopuun, juristin apu voi olla tarpeen. Juristin käytöstä aiheutuvia kuluja saa katettua oikeusturvavakuutuksesta, joka sisältyy lähes aina koti- tai autovakuutukseen. Useimmat autokauppariidat ratkeavat sovinnolla, jolloin kalliilta oikeudenkäynniltä vältytään. 

 

Autamme autokaupan purussa

Riitely harvoin on kenenkään etu. Juristimme auttaa sinua selvittämään oikeutesi, tekemään reklamaation ja neuvottelemaan myyjän kanssa. Pyrimme aina ensisijaisesti sovinnolliseen ratkaisuun, joka on nopea ja kustannustehokas verrattuna oikeudenkäyntiin. Selvitämme puolestasi vakuutuksesi kattavuuden. Olemme erikoistuneet kuluttajariitoihin ja hoitaneet menestyksekkäästi autokauppariitoja.

Ota yhteyttä tilanteesi kartoittamiseksi ja tarjouksen saamiseksi. Alkukartoitus on maksuton, eikä yhteydenotto sido mihinkään.

Ota yhteyttä

Voit olla meihin aina yhteydessä matalalla kynnyksellä. Tilanteesi alkukartoitus on maksuton.

    Law Clinic somessa

    Law Clinic Oy | 3263868-2 | Helsinki

    info(at)lawclinic.fi | TietosuojaselosteYleiset sopimusehdot