Luksusbrändien tuotteet – kuten designlaukut, korut, vaatteet ja kosmetiikka – ovat tunnettuja laadustaan, mutta samalla ne ovat yksiä yleisimmin väärennetyistä tuotteista maailmassa. Tuoteväärennöksiä myydään niin verkossa kuin kivijalkamyymälöissäkin, ja ne voivat näyttää aidolta tuotteelta yllättävänkin aidosti.
Tässä artikkelissa tarkastelemme tuoteväärennöksiä lain näkökulmasta: mitä laki sanoo, millaisia seuraamuksia väärentämisestä voi olla, ja miten kuluttaja voi toimia, jos on ostanut tuotteen, joka paljastuukin väärennökseksi.
Tuoteväärennös (tai puhekielessä feikki) tarkoittaa tuotetta, joka on valmistettu ilman alkuperäisen tuotemerkin haltijan lupaa ja jossa jäljitellään brändin tunnusmerkkejä – kuten logoa, mallia, pakkausta tai muuta tunnistettavaa ilmettä. Tällainen jäljittely on kiellettyä, sillä se loukkaa tuotemerkin omistajan immateriaalioikeuksia, erityisesti tavaramerkkiä ja tekijänoikeutta.
Väärennökset jäljittelevät tunnettujen luksusbrändien, kuten Louis Vuittonin, Hermèsin, Chanelin ja Diorin, pyrkivät hyötymään brändin arvosta ja maineesta tarjoamalla ulkoisesti samankaltaisia tuotteita huomattavasti halvemmalla. Luksusbrändit tunnetaan korkeasta laadusta, ainutlaatuisuudesta ja arvostetusta maineesta, minkä vuoksi niiden tuotteet ovat haluttuja ja usein kalliita. Suurin osa väärennöksistä valmistetaan Kiinassa, missä laajamittainen tuotanto ja kopiointikulttuuri mahdollistavat väärennösten nopean leviämisen maailmanmarkkinoille.
Suomessa tavaramerkkilaki antaa yksinoikeuden tavaramerkin haltijalle käyttää merkkiä elinkeinotoiminnassa tavaroiden ja palvelujen tunnuksena. Tavaramerkin loukkaaminen – esimerkiksi väärennösten valmistus, myynti tai maahantuonti – on kiellettyä ja voi johtaa oikeudellisiin seuraamuksiin.
EU:n alueella tuoteväärennösten valmistus, myynti ja maahantuonti on kiellettyä, ja jäsenmaiden lainsäädäntö mahdollistaa rikosoikeudelliset seuraamukset. Suomessa tuoteväärennökset ovat rikoslaissa rangaistavia tekoja. Tuoteväärennöksen valmistus, myynti, maahantuonti tai muu teollis- ja tekijänoikeuden loukkaus on rikos, josta voidaan tuomita sakkoon tai enintään kahden vuoden vankeuteen. Jos väärennöksellä pyritään harhauttamaan ostajaa ja saamaan taloudellista hyötyä, voi kyseeseen tulla petos.
Pelkästään väärentäminen ei ole rikos – myös tuotteiden maahantuonti ja hallussapito kaupallisessa tarkoituksessa voivat olla rangaistavia. EU:n tuomioistuimen mukaan yksityishenkilön verkko-ostokset katsotaan kaupalliseksi toiminnaksi, joten väärennöksiä ei saa tuoda maahan edes omaan käyttöön, jos kyse on kaupallisesta tarkoituksesta.
Kuluttaja saattaa ostaa väärennetyn tuotteen tietämättään, etenkin verkkokaupoista tai sosiaalisen median markkinapaikoilta. Käytettyjen luksustuotteiden markkinoilla aitouden tarkistuspalvelut ovat yleistyneet, ja esimerkiksi verkkokaupat tarjoavat aitoustarkistuksia lisämaksusta, mikä lisää kuluttajien luottamusta ja turvallisuutta. On kuitenkin mahdollista, että niin kutsuttu superfeikki tuote läpäisee aitoutusprosessin. Superfeikit voivat olla lähes identtisiä aitojen tuotteiden kanssa, mikä tekee niiden tunnistamisesta haastavaa myös kokeneille aitoustarkastajille.
Jos käy ilmi, että yritykseltä ostettu tuote on väärennös, kuluttajalla voi olla oikeus vedota virheeseen kuluttajansuojalain perusteella ja vaatia kaupan purkamista, hyvitystä tai vahingonkorvausta.
Kuitenkin, mikäli väärennös on ostettu toiselta yksityishenkilöltä eikä elinkeinonharjoittajalta, kuluttajansuojalakia ei sovelleta. Tällöin kyseessä on kahden yksityishenkilön välinen kauppa, ja sovellettavaksi tulee kauppalaki. Kauppalaki ei tarjoa ostajalle yhtä vahvaa suojaa kuin kuluttajansuojalaki, mutta sen nojalla ostaja voi silti vedota esimerkiksi siihen, että tuote on virheellinen – eli se ei vastaa sitä, mitä on sovittu tai mitä ostajalla on ollut perusteltua aihetta olettaa. Jos väärennös ei ole ollut selkeästi ilmoitettu myynti-ilmoituksessa, voi ostaja vaatia kaupan purkua, hinnanalennusta tai vahingonkorvausta.
Vaikka yksityishenkilö ostaisi väärennöksen omaan käyttöönsä, maahantuonti voi silti aiheuttaa ongelmia. Tulli voi pysäyttää lähetyksen ja tuhota sen. Jos tuotteita tuodaan maahan myyntitarkoituksessa, voidaan puhua jo rikosoikeudellisesta vastuusta.
EU:n tavaramerkkilainsäädäntö antaa oikeudenhaltijoille mahdollisuuden puuttua väärennösten maahantuontiin tehokkaasti. Tullilla on valtuudet pysäyttää ja takavarikoida epäilyttävät tuotteet, ja oikeudenhaltijat voivat vaatia niiden hävittämistä.
Tuoteväärennökset eivät ole harmiton ilmiö, vaan juridisesti on kyse rikosoikeudellisesta ja kuluttajansuojaan liittyvästä kysymyksestä. Väärentäminen rikkoo immateriaalioikeuksia ja johtaa oikeudellisiin seuraamuksiin.
Jos epäilet ostaneesi väärennetyn tuotteen tai olet joutunut huijatuksi, voit kääntyä juristimme puoleen. Autamme mielellämme tilanteen selvittämisessä ja oikeuksiesi puolustamisessa.
Ota yhteyttä tilanteesi kartoittamiseksi ja tarjouksen saamiseksi. Alkukartoitus on maksuton, eikä yhteydenotto sido mihinkään.
Tilanteesi alkukartoitus on maksuton. Vastaamme yhteydenottoosi saman päivän aikana.
Voit olla meihin aina yhteydessä matalalla kynnyksellä. Tilanteesi alkukartoitus on maksuton.
Law Clinic Oy | 3263868-2 | info(at)lawclinic.fi